Adres wydarzenia:
Instytut 116, ul. Grochowska 116, Warszawa, Praga-Południe
Szczegóły wydarzenia:
Wernisaż wystawy: “Od jutra światła będzie coraz mniej“, 20.06.2024, godz. 20.00
Autor projektu: Michał Koszewski
Kurator wystawy: Magda Raczko
O wystawie:
Dzień wernisażu nie jest przypadkowy, to najdłuższy dzień w roku i najkrótsza noc. W tajemnicę tego wydarzenia wprowadzi nas Michał Koszewski swoim działaniem performatywnym.
Cykliczność i powtarzalność wpisana jest w rytm wszechświata, a bez światła tracimy zdolność widzenia. Każdą całość otaczającego nas świata tworzą mniejsze elementy, czy to łańcuch górski, człowiek, kwiat. Te prawdy możemy odczytać w twórczości Michała Koszewskiego.
Jego obrazy budowane są z powtarzalnych, zróżnicowanych ogniw w formacie kwadratu 2,5 x 2,5 cm, tworząc duże, monochromatyczne płaszczyzny rezonujące z otoczeniem. Powstają z pociągnięcia pędzlem, gestu, którego tkanka malarska nasycona jest kolorem i światłem. Tworzą przestrzeń, której głębię można poznać poprzez kontemplację dzieła.
Kurator wystawy Magda Raczko
„W mozolnie «wyplatanym» obrazie zawsze chodzi o celebrację światła. Laserunkowa warstwa farby ma przywodzić skojarzenia z witrażem, gdzie światło próbuje się zza niego przedostać.
Obrazy stanowią pewien aspekt tego co w malarstwie mnie fascynuje. Są to wzajemne zależności pomiędzy tym jak obraz wpływa na przestrzeń, jak otoczenie wpływa na sam obraz, jak rezonuje on z widzem.” –
Michał Koszewski
O autorze:
Michał Koszewski, rocznik 1987 r.
Ukończył studia z zakresu Zarządzania i Praktycznej Psychologii Społecznej. Od 2010 r. współprowadzi rodzinny biznes ramiarski, założony we wczesnych latach 90’. Z racji zawodu, przez całe swoje życie ocierał się o warszawskie środowisko artystyczne. W obszarze malarstwa kształcił się zaocznie pod okiem Artystów i Profesorów ASP, którzy byli stałymi bywalcami zakładu – galerii.
Pomimo wieloletniego zmagania się z materią malarską, jego pierwszy cykl, który zdecydował się zaprezentować szerszej publiczności to zbiór wielkoformatowych płócien, nawiązujących do tradycji Color Field Painting. Choć ciężko zdefiniować jedno źródło inspiracji to artysta ostatnimi czasy odkrywa pewną zbieżność myśli m. in. z twórczością Seona Scaleggo – przede
wszystkim w poszukiwaniu pewnego naturalistycznego porządku w wielkoformatowym, ascetycznym malarstwie abstrakcyjnym.